YOU ARE HERE: LAT HomeCollections


Lebanon photos: Take a closer look

August 12, 2006|TIM RUTTEN

THE controversy this week over Reuters' distribution of digitally manipulated, falsely labeled and -- probably -- staged photos of the fighting in Lebanon hasn't been nearly as large as it should have been.

Credit for bringing the sordid business to light goes to Charles Johnson, a musician and Los Angeles-based blogger, who operates a hard-edged right wing website unfathomably called Little Green Footballs. Last Saturday, Reuters, which is headquartered in London, transmitted two photographs by one of its regular Lebanese freelance photographers, Adnan Hajj, whose work for the agency has appeared in many American newspapers since 1993. An anonymous tipster reportedly drew Johnson's attention to the photos, and he immediately recognized that one purporting to show the aftermath of an Israeli airstrike on Beirut had been digitally enhanced. It subsequently emerged that another image allegedly showing an Israeli fighter launching multiple air-to-ground missiles also had been altered using the common Photoshop computer program.

Johnson quickly posted a denunciation of the phony photo. Within 18 hours, Reuters killed the manipulated images, fired Hajj and removed 920 of his photos from its digital archives. Paul Holmes, the Reuters editor responsible for standards and ethics, told the New York Times that all the withdrawn images were being reviewed "to see if any others have been improperly altered." He also said the news agency was investigating how the photos slipped by its editors but noted that on the day in question, "we published 2,000 photos. It was handled by someone on a very busy day at a more junior level than we would wish for in ideal circumstances."

The cause of the lapse, Holmes said, simply was "human error."

Fair enough. Unfortunately, these things can happen to conscientious news organizations in precisely the circumstances he cites. Three years ago, for example, the Los Angeles Times immediately fired a staff photographer and apologized to its readers when it discovered he had used similar technology to make a picture he'd shot in Iraq more dramatic. The doctored image had appeared on the paper's front page.

There are, however, two problems here, and they're the reason this controversy shouldn't be allowed to sputter to its inglorious conclusion just yet: One of these has to do with the scope of what strongly appears to be wider fabrication in the photojournalism Reuters and other news agencies are obtaining from their freelancers in Lebanon. The other is the U.S. news media's grudging response to the revelation of Hajj's misconduct and its utter lack of interest in exploring whether his is a unique or representative case.

Thus far, only a handful of relatively brief stories on this affair have appeared in major American papers. The Times picked up one from the Washington Post, which focused mainly on the politics of Johnson's website. The New York Times, which ran one of Hajj's photos on its front page Saturday, reported that it has published eight of his pictures since 2003, but none were altered. It then went on to quote other papers about steps they take to detect fraudulent images. No paper has taken up the challenge of determining whether there's anything dodgy about the flow of freelance photos Reuters and other news agencies -- including the Associated Press, which also transmitted images made by Hajj -- are sending out of tormented Lebanon.

Look for yourself

Johnson is co-founder with mystery novelist and screenwriter Roger L. Simon of another online site, www.pajamas It aggregates mostly right wing blogs from around the world and has ambitions as a politically inflected alternative news source. It's worth taking the time to go there and to click on the link giddily labeled "Reutersgate." Make what you will of the analysis, much of which is feverish, sneering and tending toward the mechanistically conspiratorial. What's hard to imagine is how anybody can look at the photos and not conclude that they're riddled with journalistic deceit.

Los Angeles Times Articles