Advertisement
YOU ARE HERE: LAT HomeCollections

The World

Iran Cleric Struggles to Get Alternative Views to TV Screens

January 09, 2006|Nahid Siamdoust | Special to The Times

TEHRAN — In the back room of a Tehran apartment, a young assistant was busy hanging indigo-blue fabric on yellow walls. A small video camera was set up to face a news anchor's desk, and a big hole in the wall awaited the last-minute delivery of a soundproof glass pane.

The set was thrown together to tape the inaugural broadcast of Saba TV, a station aspiring to provide an alternative voice, in Persian and from Iran, to programming monopolized by hard-liners. From the makeshift studio in the capital, the taped program was ferried to Dubai, United Arab Emirates, to be beamed via satellite into millions of Iranian homes that night. But the show did not go on.

Iranian security agents stopped the producer carrying the tape from getting off the plane in Dubai last month, holding up Saba TV's launch and leading human rights organizations to complain about a crackdown on free expression.

The station is financed by one of the Islamic Republic's oldest revolutionaries, Mehdi Karroubi. In the first round of last year's presidential election, the former parliament speaker trailed hard-line Islamist Mahmoud Ahmadinejad, who ultimately won the office, by only about 640,000 votes. Karroubi has charged that the election was rigged and has been quoted as saying he "took a nap and awoke to see about 1 million votes shifted."

After the vote, Karroubi wrote an angry letter to Ayatollah Ali Khamenei resigning from his position on the Expediency Council, which resolves disputes among government branches, and as an advisor to Khamenei, Iran's supreme leader.

Newspapers that published the letter were shut down the next day. It was then that Karroubi announced his intention to form a new political party and launch a television station "where we can air our opinions," he said in a recent interview.

Karroubi has since been formally reinstalled in his government posts, and Saba TV is the first satellite station linked directly to a top government official. If it succeeds in getting on the air, it will deliver news, interviews and music to Iranians who own satellite dishes as well as millions in exile. The station would reach viewers in the Middle East, South and Central Asia, southern Russia, Africa and parts of Europe.

Since the Islamic Revolution in 1979, the government has deemed national broadcasting the privilege solely of the state. Satellite dishes are illegal in Iran, but enforcement is lax, and swaths of urban and rural landscapes are dotted with large, metal plates.

Although state television promotes strict Islamic mores, the approximately two dozen Persian-language stations broadcast via satellite from exile communities in the West, mostly Los Angeles, offer anti-regime political talk as well as music videos and films that Iran's ayatollahs consider licentious.

"The programs on the L.A. stations are mostly by expatriates who live in a dream world in which the shah will return to Iran tomorrow," said Mahmoud Nader Riahi, Saba TV's production manager. "Saba TV will be based in reality. We are a news station that is connected at the navel to Iran, with most programs produced inside Iran."

Riahi, who had been based in the U.S. after working in Iranian state television for 15 years, said he joined the project "because Iranians deserve better television." The new station's slogan is "Have the Courage to Know!"

Riahi is the producer who was carrying the station's debut episode to Dubai on Dec. 21. After Riahi was waylaid by the Iranian agents, Karroubi, known as a conciliator committed to working within the framework of the Islamic Republic to press for reforms, intervened to prevent the tape from being confiscated. Nevertheless, Saba management decided to postpone the broadcast while awaiting further negotiations with Iranian officials.

Saba, meaning "zephyr," or light wind, seems an appropriate name for the television station of an old-guard revolutionary who is against radical changes of the kind that younger reformists in Iran have promoted.

Sitting in his reception hall before a larger-than-life portrait of Islamic Republic founder Ayatollah Ruhollah Khomeini, the mild-mannered, white-bearded and turbaned cleric said he wanted to lead Iran according to Khomeini's vision, "which was progressive and believed in putting the government in the hands of the people."

His new National Confidence Party "aims to be present in the governmental and electoral scenes and help the reconstruction of reformist forces in Iran," which took a "hard blow" in the recent election. "We feel that we must be very active and make sure our rights are not taken away," Karroubi said. Previously, Karroubi was a leader of the Society of Combatant Clerics, the reformist party that counts former President Mohammad Khatami among its members.

Advertisement
Los Angeles Times Articles
|
|
|