Advertisement
YOU ARE HERE: LAT HomeCollectionsNews

Saying he was accused of leaking to TMZ.com, fired L.A. County Superior Court spokesman fires back

Allan Parachini denies rumors that he took bribes from the celebrity gossip site and says he was fired for giving reporters access to legitimate court information.

November 19, 2010|By Harriet Ryan, Los Angeles Times

Through the made-for-tabloid legal dramas of Paris, Britney, Rihanna and Lindsay, Allan Parachini, the spokesman for the Los Angeles County Superior Court, was a ubiquitous figure, his mop of white hair bobbing above a sea of cameras as he explained the latest procedural twists on the courthouse steps.

But this week, Parachini was fired from the post he had held for eight years based on what he says are false accusations that he leaked information to the chief chronicler of celebrity scandal, TMZ.com.

In his only public comments since being placed on administrative leave last month, Parachini denied any inappropriate relationship with the gossip site and said the real reason for his termination was a conflict over access of the old media — specifically newspaper reporters — to bureaucratic data that would make most TMZ readers yawn.

Parachini said that in recent months, he repeatedly clashed with court administrators who wanted to prevent or delay the release of employee salary information, judicial spending reports and a contract that he believed were public information.

"The court as an institution doesn't see itself as having an obligation to be an open institution of government as pertains to its fiscal and business operations," Parachini said.

Court officials, including Executive Officer John A. Clarke, and Presiding Judge Charles "Tim" McCoy, declined to comment on his allegations. A spokeswoman confirmed that Parachini was no longer employed by the court but refused to respond to his charges.

"I can't get into that. We don't comment on personnel matters," said Mary Hearn, acting director of the court public information office.

Parachini, a former journalist who worked for The Times and the American Civil Liberties Union before taking the job as the court's public face, said he was speaking out because attempts to negotiate a severance package had fallen through and he was troubled by rumors widespread in media and local government circles that he had been caught taking bribes from TMZ. He volunteered to turn over financial records to law enforcement and said they would show that his only income was the $138,000 salary he received from the court.

TMZ became the dominant source of celebrity legal news during Parachini's tenure, but whispers about collusion grew loud in 2008, when he hired Vania Stuelp, a former TMZ reporter, as his deputy. Stuelp returned to TMZ earlier this year after losing her court job in a round of budget-related layoffs.

"From the beginning, a lot of people in the media thought Vania was a TMZ plant," Parachini said.

A publicist for TMZ said neither Stuelp nor the site's founder, Harvey Levin, would comment.

Parachini said that in an Oct. 25 meeting, Clarke told him administrators had lost confidence in him because of a perception that he was passing privileged materials to TMZ. He said he had asked what he was accused of leaking and when. Clarke did not provide specifics, but said Parachini talked too frequently to Levin.

"I responded, 'Guilty as charged. I talk to a lot of reporters on the phone. That's my job,'" Parachini said.

He said he refused to sign a letter of resignation at the meeting and hired a lawyer who began trying to work out a severance agreement. On Monday, the court mailed him a letter terminating him, he said.

Parachini called the TMZ allegations "a pretext" to cover increasingly contentious disputes between judges and court administrators on one side and him on the other over how to respond to a series of requests for information submitted by reporters from The Times and another newspaper outlet, the Bay Area News Group.

He said that this fall when a Times reporter asked for a copy of the Sheriff's Department contract with the court — something Parachini said was clearly public information — Clarke and another administrator worried aloud about "political sensitivities" in releasing the material. He said he was instructed to stall by asking the reporter to submit questions in writing and later to find out if the reporter "wanted to screw us."

"I said even if we knew he wanted to screw us — whatever that means — I don't see how we have justification to withhold that information," he said. Ultimately, the reporter got the contract.

At around the same time, two other Times reporters sought copies of judges' expense reports. Parachini said "the first response [of court administrators] was to find a pretext to withhold that as long as possible, knowing full well that the judges would be up in arms."

He said that he insisted that the material had to be turned over, but administrators ordered that it be released "in dribs and drabs" beginning with departmental summaries that did not comply with the reporters' requests.

Advertisement
Los Angeles Times Articles
|
|
|