Advertisement

BSkyB hangs onto broadcasting license; James Murdoch criticized

September 20, 2012|By Henry Chu
  • A "Sky" remote control is pictured in central London. Britain's media regulator Ofcom allowed BSkyB to keep its broadcasting licenses, after a probe into allegations of hacking by the pay-TV giant.
A "Sky" remote control is pictured in central London. Britain's… (Leon Neal )

LONDON -- British Sky Broadcasting, the satellite TV network partially owned by Rupert Murdoch, remains a “fit and proper” holder of a broadcast license despite the phone-hacking scandal that has engulfed Murdoch’s media empire, Britain’s communications watchdog said Thursday.

However, the regulatory agency harshly criticized James Murdoch, the former head of BSkyB, for his lackadaisical response to the hacking scandal, saying he “repeatedly fell short of the conduct to be expected of him as a chief executive officer and chairman” of News International, the British arm of Rupert Murdoch’s giant News Corp.

Although BSkyB was not directly involved in the phone-hacking scandal, which has centered mostly on the now-defunct News of the World tabloid, its operations have come under scrutiny by media regulators because of News Corp.’s 39% stake in the network. The Murdochs had hoped to win full control of the broadcaster but were forced to ditch their takeover bid last year when the hacking scandal exploded over revelations that News of the World reporters had tapped into the cellphone messages of a kidnapped teenager.

The announcement by Ofcom, the communications watchdog, that BSkyB could hang onto its license came as a relief to the broadcaster, whose sports and entertainment programming reaches millions of homes in Britain.

“Ofcom is right to conclude that Sky is a fit and proper broadcaster,” BSkyB said in a statement. “As a company, we are committed to high standards of governance and we take our regulatory obligations extremely seriously.”

But the regulators’ criticism of James Murdoch, Rupert’s son and once a shoo-in to succeed him as leader of News Corp., was sharp.

Ofcom said that, based on current evidence, there was no definitive indication James Murdoch knew of the full extent of illegal phone-hacking at News of the World. Police say there were potentially thousands of victims, including celebrities and senior politicians, whose private voicemails were accessed by News of the World reporters trolling for scoops and sensational stories.

As allegations of such criminal practices mounted, James Murdoch failed as head of News International to try to get to the root of the matter, Ofcom said.

“We consider James Murdoch’s conduct, including his failure to initiate action on his own account on a number of occasions, to be both difficult to comprehend and ill-judged,” the media regulator said.

But it added there was no evidence that James Murdoch was complicit in any efforts to cover up widespread wrongdoing at News of the World.

After the hacking scandal broke wide open in July 2011, Rupert Murdoch summarily closed News of the World and abandoned his bid for full control of BSkyB. In April of this year, James Murdoch resigned as BSkyB’s chairman to prevent the broadcaster from being affected by fallout from the scandal. He remains a director of the company.

Ofcom said there was no evidence that Rupert Murdoch had acted inappropriately with regard to the hacking scandal.

ALSO:

James Murdoch resigns as BSkyB chairman

James Murdoch blames subordinates in phone hacking scandal

James Murdoch insists he was kept in the dark about phone hacking


Advertisement
Los Angeles Times Articles
|
|
|