Advertisement
 
YOU ARE HERE: LAT HomeCollectionsOpinion

The eternal disputes of the Dead Sea Scrolls

Op-Ed

In the beginning, there was a fierce fight over ownership. More than five decades later, controversies endure.

March 10, 2013|By John J. Collins
(Israeli Antiquities Authority…)

In June 1954, a small advertisement ran in the Wall Street Journal: "Biblical manuscripts dating back to at least 200 BC are for sale." The commercial offering was the start of a long and controversial path for the Dead Sea Scrolls, a cache of fragmentary writings in Hebrew and Aramaic (with a few in Greek) that were found in caves near the Dead Sea between 1947 and 1956.

The ancient documents include early copies of almost every book of the Hebrew Bible and have been called, justifiably, the greatest archaeological discovery of the 20th century. But that is one of the few things scholars have agreed on.

The first controversy followed fast on the scrolls' discovery in the late 1940s, in what is now known as the West Bank. The region was in turmoil in the wake of the United Nations vote establishing a partition plan to create independent Jewish and Palestinian states.

The manuscripts offered in the Wall Street Journal had been brought to the United States by a Syrian archbishop, who didn't want the scrolls to end up in Israeli hands. But it turned out that the purchaser, unbeknown to the sellers, was acting on behalf of the state of Israel, and so the first scrolls discovered ended up in Israel and can still be seen in the Shrine of the Book in Jerusalem.

The great trove of texts found after Israeli independence, however, was under Jordanian control, and no Jewish scholars were allowed on the official team of editors who had exclusive access to the manuscripts. After the 1967 war, all the scrolls came under Israeli control, but ownership is disputed to this day.

Controversy erupted anew during the 1950s when John Allegro, a maverick member of the editorial team, claimed in a British radio broadcast that a Jewish sectarian leader, known as the Teacher of Righteousness, had anticipated Jesus Christ in uncanny ways. According to Allegro, the teacher was crucified and his followers "took down the broken body of their Master to stand guard over it until Judgment Day," when he would rise again. The other editors protested that they found nothing of the sort in the scrolls. Allegro later fully discredited himself by publishing "The Sacred Mushroom and the Cross," in which he argued that Christianity was a fertility cult involving sacred mushrooms.

In the 1980s, scholars grew impatient with the long delay in publishing the scrolls, which meant that access to them was severely restricted. That controversy came to a head in 1991 when the editor in chief, John Strugnell, was forced to resign after he was quoted in an Israeli newspaper as saying that Judaism was a horrible religion that ought not to exist. Strugnell, an alcoholic who also suffered from bipolar disorder, was not of sound mind when he gave the interview. He had a good record of working with Israeli scholars and was the first to include some of them on the editorial team, but his position was obviously untenable.

The publication of the scrolls, however, remained a contentious issue, even when access to them was no longer restricted.

The unauthorized publication of an important text called 4QMMT ("Some of the Works of the Law") by Hershel Shanks in Biblical Archaeology Review became the subject of a lawsuit by Elisha Qimron, one of the editors to whom the text had been assigned. An Israeli court ruled against Shanks, and the trial cost him more than $100,000.

The most recent uproar about the scrolls involved Raphael Golb, son of University of Chicago professor Norman Golb. The younger Golb created more than 80 Internet aliases between 2006 and 2009 to advance his father's views about the scrolls, and to give the impression that a large number of people were concerned that the elder Golb was not being treated fairly.

More ominously, he sent out emails in the name of a leading scrolls scholar, Lawrence Schiffman, then of New York University and now of Yeshiva University, in which Schiffman supposedly confessed to plagiarizing the elder Golb. Raphael Golb was convicted in a New York court in November 2010 on charges that included identity theft and forgery, and his conviction was affirmed on appeal this year.

Advertisement
Los Angeles Times Articles
|
|
|